szaunaval a stressz ellenA stressz testünk természetes reakciója és elsősorban elődeink idejében létfontosságú volt. Amikor nehéz vagy kényes helyzetbe kerülünk, agyunk stresszhormont termel, mint pl. adrenalint, dopamint vagy kortizolt.

Ezek az anyagok energiatartalékokat szabadítanak fel és gátolják immunrendszerünket, hogy felkészítsenek bennünket egy esetleges „menekülésre” vagy „harcra”.

 

Mivel napjainkban a harc vagy menekülés nem jellemző, illetve legtöbbször a testi mozgás kimarad, ezért ahelyett, hogy testünk elégetné a stresszhelyzet nyomán keletkező többletenergiát, a feszültség bennünk marad.

Szervezetünk nem tud visszatérni az egyensúlyi állapotához, ehelyett alkalmazkodik a folyamatossá váló készenléthez. És ha a stressz forrás folyamatosan jelen van életünkben, egy idő után már nem vagyunk képesek a lazításra. Végül amikor szervezetünk már nem tud tovább alkalmazkodni a tartós stresszhez, fizikai tünetek jelentkeznek és kialakulhat a betegség.

Lehetséges következmények: a szív a torkunkban dobog, a vérnyomás megemelkedik, az emésztés és az anyagcsere megbolydul, fáj a fejünk, a feszültség és az alvászavarok általánossá válnak…

A stressz kezelésének, csökkentésének egyik lehetséges, fizikai módja a szaunázás.

Amíg az 50+ generáció számára az egészségügyi szempont áll az előtérben, egyre több fiatal is használja a szaunát, hogy kipihenje a mindennapos stresszt.

Egészségügyi tanulmányok már régóta igazolják a szauna egészségjavító hatását a testre és a lélekre. A legtöbb orvos éppen krónikusan stresszes emberek számára ajánlja a rendszeres szaunázást. A burnout-jelenség (kiégési szindróma) egyre nagyobb számban történő megjelenésével, nemcsak az ellazulást segíti elő, hanem javítja a stresszingerek feldolgozását is.

Szaunázás közben a testet pozitív stressznek tesszük ki a forró levegő és a hideg víz váltakozó ingereivel, ezáltal az azt követő pihenő fázisokban a test megtanulja feldolgozni a tapasztalt váltakozó ingereket – tehát a test edzhet a stressz leküzdésére. Egészséges ritmus alakul ki a feszültség és az ellazulás között.

A stresszhormonok lebontásával a test képes újra ellazulni és így az alvás is pihentetőbb lesz. Ezáltal több energiája, ereje keletkezik, ami viszont azt eredményezi, hogy azt az energiát, ami egyebekben ahhoz szükséges, hogy ne keletkezzen több feszültség, másra tudja fordítani. Így a heti egy szaunanap értékes pluszt jelenthet a stressz csökkentésében.

Finnországban, ahol a szaunázás hosszú hagyományokra tekint vissza és az emberek rendszeresen szaunáznak, a következő közmondás létezik: Ha viszont a szauna és az alkohol sem segít már, akkor lassan úgyis itt a vég! :)))))

Es még valami: A stresszűzés különböző illóolajokkal még inkább fokozható, erről írok Önöknek a következő héten... :)

 

blog socal2

Szóljon hozzá!

Hozzászólás beküldése

0 / 1000 Karakter korlátozás
Your text should be in between 40-1000 characters
Your comments are subjected to administrator's moderation.
  • Nincsenek hozzászólások

gabrielle gondar

Gondár Gabriella

ÜGYVEZETŐ

Gondár Gabriella vagyok, a Sauna König Kft ügyvezetője és egyben eme blog szerzője. Blogommal arra a feladatra szeretnék kísérletet tenni, hogy csokorba gyűjtsek mindent, ami a szaunázáshoz kötődik: hasznos információk, tanácsadás és élménybeszámoló... Remélem, Ön is szívesen fogja olvasni blogomat és megtisztel hozzászólásával!

facebook banner

instagram

Ma 6

Tegnap 12

Utolsó 30 napban 327

Összesen 34494